Антиблокираща система (ABS): Какво представлява?
Антиблокиращата спирачна система е устройство за активна безопасност, което отдавна е доказало своята ефективност и се е превърнало в неразделна част от дизайна на всеки съвременен автомобил.
Как ABS всъщност работи, как се използва правилно и дали опитен човек може да работи по-добре от електрониката? Ние от Greenrentacar.bg ще ви отговорим на тези въпроси.
Какво представлява антиблокиращата спирачна система?
Както споменахме по-горе, основната задача на ABS е да поддържа контролируемостта на автомобила по време на шофиране. Той обаче има няколко по-важни свойства:
- държи колата под контрол по време на рязко и аварийно спиране, което е особено важно на мокри или хлъзгави пътни настилки;
- осигурява равномерно и линейно спиране върху пътна настилка с неравномерно покритие и различни коефициенти на сцепление.
Кои са нейните основни компоненти?
Дизайнът на ABS системата е интегриран в стандартната антиблокираща система на всички съвременни автомобили и включва следните компоненти:
- Датчици за скорост на колелата
Датчиците за скорост работят на принципа на магнитната индукция и са фиксирани към главината на всяко колело, а при някои ABS към скоростната кутия на задния мост. Те са магнитна намотка. Всяка главина съдържа венец. Когато колелата се въртят, в намотката се създава ток, чиято величина зависи от скоростта на въртене на колелата. Данните, получени от сензорите, се предават на електронния блок за управление на ABS. - ECU (електронен контролен блок)
ECU анализира данните, получени от сензорите и изчислява момента на блокиране на колелата, следи налягането на течността в спирачната система и, ако е необходимо, подава регулаторни команди към модулатора с клапани за затваряне на необходимата спирачна верига. - Модулатор с вентили
Модулаторът с клапани е интегриран в главния спирачен тръбопровод. След като получи сигнал от ECU, първият модулаторен клапан с краткотрайни импулси блокира достъпа до спирачната течност, като по този начин регулира налягането на спирачните механизми. - Хидравличен акумулатор
Хидравличният акумулатор ви позволява да регулирате налягането в системата. Ако налягането достигне максимално допустимото, вторият електромагнитен клапан източва спирачната течност в акумулатора. Ако има недостиг на течност, тя отново изтича от акумулатора в спирачната линия. - ABS помпа
Помпата, обикновено тип гърбица, не винаги е инсталирана на антиблокиращи системи и работи само когато ABS е активиран, което ви позволява бързо да възстановите налягането в цялата спирачна система на автомобила.
Как всъщност работи ABS?
Принципът на действие на антиблокиращата система е доста прост. И така, как работи?
Веднага щом водачът натисне педала на спирачката с голяма сила и го бутне, както се казва, на пода, той веднага ще почувства характерния „храпов“ звук и пулсация на педала. Това означава, че антиблокиращата система е работила. След това процесът на спиране се контролира не от водача, но и от ABS ECU. В този момент сензорите отчитат скоростта на колелото и налягането в спирачната линия. Компютърът изчислява необходимата скорост на забавяне на въртенето за дадена ситуация и изпраща команда към модулатора за затваряне на една или друга спирачна верига. Когато скоростта на забавяне съвпадне с проектната, достъпът на течност до спирачната верига се възобновява. Освен това в съвременните ABS системи такава операция може да се извърши за всяка верига до 18-20 пъти в секунда. По този начин системата предотвратява блокирането на колелата при аварийно и силно спиране и позволява на автомобила да остане управляем.
Видове ABS
Има няколко вида антиблокиращи системи:
- Четириканалната е антиблокираща система, в която има 4 сензора, които следят всяко колело поотделно. Тази схема е безспорно най-ефективната.
- Триканалната е система с три сензора, единият от които работи на задната ос, а другите два на предната двойка управлявани колела.
- Двуканалната система е система, която се управлява от отделни сензори на предния и задния мост.
- Едноканална е антиблокираща система, при която на задната ос е монтиран само един сензор и той се задейства, когато двете задни колела са блокирани. Тази ABS система е най-евтината за изпълнение, но и най-малко ефективна.
Първите антиблокиращи системи са едноканални и работят само на задния мост на автомобила. Освен това механизмите действат едновременно и имат еднакъв ефект върху двете колела на задния мост. Съвременните видове поддържат четири канала, по един за всяко колело, всеки от които може да работи независимо.
Съвети от Greenrentacar.bg.
За по-точна и ефективно функциониране на ABS системата ние ви съветваме:
- Следете налягането в гумите. То трябва да отговаря на стойностите, препоръчани от производителя.
- През зимата се опитайте да не почиствате арките на колелата и спирачните механизми от лед и агресивни реагенти. Активната външна среда може да доведе до окисляване на ABS сензорите и тяхната повреда.
- Внимателно следете показанията на таблото и ако възникне грешка на ABS, незабавно се свържете със специалист.
С правилната поддръжка и отговорно шофиране, ABS може да бъде мощен съюзник в предотвратяването на пътни инциденти.